Skip to content

Criteria

Net als in de opdrachten van de eerste drie blokken, is ook deze opdracht opgedeeld in een aantal criteria. Deze criteria zijn opgedeeld in kwaliteitscriteria en gedragscriteria. De kwaliteitscriteria zijn de criteria die je project moet bevatten, de gedragscriteria zijn de criteria die je gedrag beschrijven.

Kwaliteitscriteria

Voor het bouwen van deze opdracht heb je 3 sprints de tijd. Aan het einde van die periode moet je applicatie aan een aantal verwachtingen voldoen. We noemen dit de kwaliteitscriteria. Elk teamlid moet aan deze criteria voldoen.

Voor dit blok zien de kwaliteitscriteria er als volgt uit:

Nr Kwaliteitscriteria Tips
K1 Je hebt object georiënteerde software gemaakt die samenwerkt met een database.
  • Zorg ervoor dat je goede User Stories maakt waarmee je een deel van het database ontwerpt.
  • OOP programmeren kan in C++, Python, Javascript, PHP: Zoek de uitdaging op.
  • In Arduino code (C++) kan je jouw werk omzetten in OOP en er meteen een library van maken.
K2 Je hebt de wensen en behoeften van gebruikers verwerkt in een goed doordacht prototype.
  • Ga aan de slag met wat je hebt geleerd uit blok 2: Behoefte onderzoek, User Stories maken, Testplan en gebruikerstesten.
  • Ontwerp, bouw en test; Ontwerp, bouw en test; Ontwerp, bouw en test ...
  • Schrijf een gedetailleerd Sprint Report waaruit blijkt dat je de gebruiker goed kent.
K3 Je hebt een infrastructuur ontworpen en gebouwd volgens zelf-gedefinieerde vereisten.
  • Laat niet één teamgenoot de Raspberry Pi beheren.
  • Kies een onderdeel uit om te onderzoeken, maak niet alleen de keuze omdat een teamgenoot daar ervaring mee heeft: maak een goede afweging.
  • Gebruik bronnen om je verhaal te onderbouwen: Laat zien dat je weet waar je over praat.
K4 Je ontwerpt een embedded systeem op basis van gegeven hardware.
  • Kies een klein probleem in jullie project: ga daarvoor afwegingen maken wat de beste (sensor/actuator) oplossing daarvoor is.
  • Maak een schema (BOM, UML) van de hardware die je wilt gebruiken.
  • Maak een plan van aanpak hoe je de hardware gaat gebruiken, aansluiten (aansluitschema!) en testen.
K5 Je kan software schrijven voor een intelligente controller voorzien van actuatoren en sensoren.
  • Zorg voor een eigen bijdragen; sluit zelf een nieuwe sensor aan en schrijf hier onderhoudbare code voor.
  • Maak een volledige implementatie: Van het uitlezen/aansturen tot het verder verwerken van de data.
  • Documenteer hoe je te werk bent gegaan: stap-voor-stap, gebruik ook UML om je daarmee te helpen.

Gedragscriteria

Om een IT-project succesvol op te leveren, is het noodzakelijk dat je leert om je als een professional te gedragen. Je hebt hiervoor vaardigheden nodig, die we binnen het hbo professional skills noemen. Voor dit project dient je gedrag aan de volgende criteria te voldoen:

Nr Gedragscriteria Tips
G1 Je blijft leren en werkt doelgericht.

Persoonlijk leiderschap
  • Skillsontwikkelplan (SOP) waarmee je aantoont waar je staat en waarmee je nog aan de slag gaat.
G2 Je werkt constructief en doelgericht samen en stemt je mondelinge- en schriftelijke communicatie af op je doelgroep.

Doelgericht interacteren
  • Schrijf een gedetailleerd Sprint Report waaruit blijkt je constructief en doelgericht samenwerkt in de groep, maar ook met de opdrachtgever.
  • Je betoog stem je af op de doelgroep en het doel ervan.
G3 Je herkent ethische aspecten en maatschappelijke gevolgen van de opdracht en maakt hierin bewuste keuzes.

Toekomstgericht organiseren
  • Het project en het betoog kan je goed verbinden door te kijken naar de ethische en maatschappelijke aspecten.
G4 Je doet methodisch onderzoek en analyseert de uitkomsten. Vanuit deze analyse concludeer je wat de beste oplossing van een probleem is.

Onderzoekend probleemoplossen
  • Je laat wekelijkse progressie zien door feedback op te halen over je betoog.

HBO-I

Binnen deze opdracht ligt de focus op de volgende beroepstaken

K1. OOP & database

  • Software ontwerpen (S-O) : niveau 1
  • Software realiseren (S-R) : niveau 1
  • Software manage & control (S-MC) : niveau 1

K2. User Experience Design

  • Gebruikersinteractie analyseren (G-A) : niveau 1
  • Gebruikersinteractie ontwerpen (G-O) : niveau 1
  • Gebruikersinteractie realiseren (G-R) : niveau 1

K3. Infrastructuur

  • Infrastructuur ontwerpen (I-O): niveau 1
  • Infrastructuur realiseren (I-R): niveau 1
  • Infrastructuur manage & control (I-MC): niveau 1

K4. Embedded Systeem Ontwerpen

  • Hardwareinterfacing - Ontwerpen (H-O): niveau 1

K.5 Software Schrijven Intelligente Controller

  • Hardwareinterfacing - Realiseren (H-R): niveau 1
Binnen deze opdracht ligt de focus op de volgende professional skills

G1 Ontwikkelen

  • Persoonlijk leiderschap (PL) :
  • Ondernemend zijn (PL-O) : niveau 1
  • Persoonlijke ontwikkeling (PL-PO): niveau 1

G2 Samenwerken

  • Doelgericht interacteren (DI)
  • Communiceren (DI-C) : niveau 1
  • Samenwerken (DI-S): niveau 1

G3 Ethiek

  • Toekomstgericht organiseren (TO)
  • Ethiek (TO-E) : niveau 1
  • Organisatorisxche Context (TO-OC): niveau 1

G4 Onderzoeken

  • Onderzoekend probleemoplossen (OP)
  • Probleem (OP-P) : niveau 1
  • Onderzoeken (OP-O): niveau 1
  • Oplossing (OP-OP): niveau 1